כיצד להתמודד עם סטיות בבדיקות FAI: חומר גלם, תהליך ושקיפות מול הלקוח

שתפו ברשתות:

מבוא: חשיבות בדיקות  FAI

בדיקות FAI (First Article Inspection) מהוות אבן יסוד בתהליך הייצור והעיבוד השבבי. הן מאפשרות לאתר סטיות במוצר בשלב מוקדם ולוודא התאמה מלאה בין המוצר לדרישות השרטוטים והמפרטים הטכניים. בזכות בדיקות אלו ניתן לחסוך משאבים יקרים, למנוע ייצור כושל ולבסס אמון עם הלקוחות.

התנהגות חומר הגלם: מה משפיע על הסטיות?

אחד הגורמים המרכזיים לסטיות בתוצאות FAI הוא התנהגות חומר הגלם. סוג החומר, מקורו ותהליכי הייצור שעבר משפיעים רבות על תגובתו לעיבוד שבבי. לדוגמה:

  • חומרים יצוקים עשויים לכלול חללים פנימיים או צפיפות לא אחידה.
  • חומרים שעברו חישול או טיפול תרמי עשויים להציג שינויים במבנה המולקולרי שלהם, המשפיעים על יכולת העיבוד שלהם.
  • חומרים מסוימים נוטים להתכווץ או להתפשט בצורה בלתי צפויה בזמן העיבוד.

זיהוי מוקדם של מאפיינים אלו יכול לסייע בהתאמת התהליך ולהקטין את הסיכון לסטיות.

ניהול סטיות: תהליך העבודה במקרה של בעיה

כאשר מתגלה סטייה בבדיקת FAI, חשוב לפעול באופן מסודר:

  • זיהוי ואימות הסטייה: בדיקה חוזרת עם ציוד מדידה אחר לאימות התוצאה.
  • ניתוח הגורם לבעיה: בחינת חומר הגלם, תהליך הייצור, והפרמטרים השונים בתהליך העיבוד.
  • תכנון פתרון: התאמת תהליכים, בחירת כלי עיבוד מתאימים, או עדכון פרמטרים במכונה.
  • תיעוד: רישום מפורט של הממצאים והפעולות שננקטו להבטחת פתרון עתידי לבעיה דומה.

 

 

שקיפות מול הלקוח: כלי לניהול קשרים וחיזוק האמון

שקיפות עם הלקוח היא קריטית בניהול מקרים של סטיות. יש להציג ללקוח את הממצאים בצורה מקצועית, תוך הדגשת הנקודות הבאות:

  • מהות הבעיה: תיאור ברור של הסטייה ומה השפעתה על המוצר.
  • הגורמים: הסבר על הגורמים האפשריים לבעיה, למשל התנהגות חומר הגלם או פרמטרים בתהליך העיבוד.
  • הפתרון: הצעת פתרון מפורטת, כולל התאמות נדרשות ולוחות זמנים.
  • לקחים לעתיד: הצגת הפעולות שננקטו למניעת מקרים דומים בהמשך.

שיתוף מידע זה עם הלקוח בצורה גלויה מחזק את האמון ומציג את המפעל כשותף מקצועי ואמין.

מקרה שקרה אצלנו

בהזמנה של לקוח השתמשנו בחומר הגלם הנדרש על פי השרטוט. בתהליך הייצור של החלקים הראשונים (3 חלקים) גילינו שהתנהגות חומר הגלם הנבחר משפיעה על המידות כך שהן שונות (בדיוק של אלפיות) בין אחת לשנייה. משיחה עם מחלקת ההנדסה של הלקוח, תיארנו להם מה הבעיה והצענו פתרון ייצור מסוים. הלקוח שיתף פעולה ואף ייעץ לנו איך לשפר את הבדיקה שלנו כך שהיחידות המיוצרות יתאימו לצורך המשך הייצור שלו.

סיכום והמלצות לתעשייה

סטיות בבדיקות FAI הן אתגר בלתי נמנע בתעשיית העיבוד השבבי, אך ניהול נכון של התהליך יכול להפוך את האתגר להזדמנות לשיפור. חשוב להשקיע בניתוח מעמיק של התנהגות חומרי הגלם, להגדיר נהלי עבודה מסודרים לטיפול בבעיות, ולשמור על תקשורת פתוחה עם הלקוחות. כך ניתן להבטיח איכות גבוהה של מוצרים ולבנות מערכות יחסים ארוכות טווח עם לקוחות.

 

פוסטים אחרונים